Ντέιβιντ Μίτσελ – Νικ Χόρνμπυ

Σαν δυο παιδιά που θέλουν να κρυφτούν

Ντέιβιντ Μίτσελ, Μαύρος Κύκνος, μτφ.-επίμετρο Μαργαρίτα Ζαχαριάδου

εκδ. Ελληνικά Γράμματα 2008mayros_kyknos_mitchell

Νικ Χόρνμπυ, Πίκρα, μτφ. Χαρά Γιαννακοπούλου, εκδ. Πατάκη 2009

pikra_hornby


Ποια η διαφορά στο να είσαι δεκατρία στην επαρχία και δεκαέξι στην πρωτεύουσα; Ποια η διαφορά ανάμεσα στη Βρετανία του ’80 και ποια σ’ αυτή των ημερών μας; Ο Ντέιβιντ Μίτσελ, μια απ’ τις σημαντικότερες φωνές της αγγλόφωνης λογοτεχνίας, αναλαμβάνει να μας μυήσει στον μαύρο κόσμο της υπερσυντηρητικής βρετανικής επαρχίας –κατά τρόπο που θα μπορούσε να μας φέρει στο νου το νωθρό κλίμα που περιγράφει ο Jon MacGregor στο «Αν δεν μιλάμε για σπουδαία πράγματα» (εκδ. Άγρα)–, κατά τη θατσερική εποχή που θέλησε να επαναφέρει την αίγλη της αυτοκρατορίας, ακόμη και με πολέμους. Ο Νικ Χόρνμπυ, ομοεθνής και εξίσου σπουδαίος του Μίτσελ, μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στο σημερινό Λονδίνο, με τους ιλιγγιώδεις του ρυθμούς, στην Αγγλία που μοιάζει να βυθίζεται σε τέλμα, μ’ έναν ήρωα αφοσιωμένο στο ενήλικο μέλλον του.

Ο φόβος του Τζέισον –του Μίτσελ– έναντι του πατέρα του και των συμμαθητών, αλλά και των κοριτσιών που του ζητούν «αποδείξεις», προκαλείται απ’ την εμφανή του τάση προς την ποίηση, το τραύλισμά του που αγωνίζεται να κρύψει, το ημερολόγιο που κρατά, την προσκόλληση στη μητέρα του και το ευτυχές, τελικά, διαζύγιο των γονιών του που απελευθερώνει αμφοτέρους – τον έναν απ’ τον συνεχή ελεγκτή και την άλλη απ’ τον ανυποχώρητο μικροαστό.

Ο φόβος του Σαμ –του Χόρνμπυ– είναι άλλος. Αυτός δεν έχει ανάγκη ν’ αποδείξει τίποτα σε κανέναν, τόσο πολύ, ώστε καταλήγει ν’ αφήσει έγκυο την Αλίσια η οποία περιχαρής θέλει να κρατήσει το παιδί. Ένα παιδί που έρχεται και αλλάζει όλων τις ζωές, τη στιγμή που ο Σαμ θέλει να εγκαταλείψει την Αλίσια. Εντούτοις παραμένουν μαζί απλώς ως γονείς, γεγονός που μοιάζει με τους διώκτες-φαντάσματα του Τζέισον, ο οποίος δεν ξέρει πώς να τα χειριστεί.

Πού βρίσκουν, όμως, καταφύγιο οι δυο ήρωες; Ο Τζέισον, παιδί της επαρχίας, σχεδόν αναγκαστικά συγχρωτίζεται με τους τσιγγάνους της περιοχής του, βρίσκοντας, μέσω του τρόπου ζωής τους, έναν άλλον τρόπο να ονειρεύεται την αυτοδιάθεσή του. Ο Σαμ, παιδί της πρωτεύουσας, παιδί κι αυτό με βεβαιωμένες αλλά αποδεκτές καλλιτεχνικές τάσεις, απευθύνεται στην αφίσα που απεικονίζει το είδωλό του στο σκέιτμπορντ με την οποία αναπτύσσει φανταστικές αλλά ανακουφιστικές συζητήσεις.

Ο δυσαρθρικός Τζέισον, ο ήρωας του Μίτσελ θα μπορούσε να φαντάζεται τη ζωή του ήρωα του Χόρνμπυ του Σαμ. Ο Σαμ σίγουρα δεν θα ήθελε τη ζωή του Τζέισον, ωστόσο το βαθύ ποτάμι που ενώνει τους δυο νεαρούς μπορεί να κουβαλά μαζί του το μέλλον που ονειρεύτηκαν να ζήσουν. Μπορεί ο Σαμ να ήθελε, τελικά, να βρει την τρύπα που θα τον έβαζε στον κόσμο των μεγάλων, πιθανώς, όμως, ο Τζέισον θα τον σταματούσε και θα του πρότεινε να το ξανασκεφτεί. Όχι για κανέναν άλλον λόγο, αλλά γιατί απλούστατα όλη αυτή η ορμή της απελευθέρωσης, όλος αυτός ο πόθος της κατάκτησης του κόσμου, θα μπορούσε να οδηγήσει στα ίδια λάθη με τους «μεγάλους».

Αυτό και ο Μίτσελ και ο Χόρνμπυ, ο πρώτος πιστός στις επιταγές της σπουδαίας νέας αγγλικής σχολής, ενώ ο δεύτερος αποφασισμένος να κάνει ένα υπερατλαντικό ταξίδι και να συναντήσει τον Σάλιντζερ, και μαζί τους οι εξαιρετικές μεταφράστριες, το κατάλαβαν παραδίδοντάς μας δυο μυθιστορήματα που, ακόμη κι αν φοβόμαστε να το παραδεχτούμε, μας υπενθυμίζουν ότι τα λάθη επαναλαμβάνονται για να βεβαιώσουν ότι, καμιά φορά, η σύμπτωση που επαναλαμβάνεται παύει να είναι σύμπτωση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Joe Dunthorn

Το υποβρύχιο

Μτφ. Αλέξης Καλοφωλιάς

Εκδ. Ίνδικτος 2008

Έχουν περάσει εξήντα-τόσα χρόνια από τότε που ο Σάλιντζερ κατέγραψε τις εφηβικές αγωνίες και διαταραχές, με τον Χόλντεν Κώλφηλντ. Τώρα, έρχεται ο Ντάνθορν να μιλήσει για έναν ακόμη έφηβο, τον Όλιβερ. Έναν ήρωα που έχει εμμονή με σεξ, είναι ερωτευμένος με το ίδιο του μυαλό, καθώς και το ίντερνετ, και προσπαθεί, την ίδια στιγμή, να σώσει το γάμο των γονιών του, αφού πρώτα υποδυθεί τον ντετέκτιβ της σεξουαλικής τους ζωής.

Κέβιν Μπρουκς

Υπάρχω

Μτφ. Μαλβίνα Αβαγιανού

Εκδ. Πατάκη 2008

Όταν ο δεκαεξάχρονος Ρόμπερτ συνειδητοποιεί ότι δεν είναι ένα παιδί σαν όλα τ’ άλλα, με τρόμο αλλά και με επιμονή ψάχνει να βρει την ταυτότητά του. Σ’ αυτή τη διαδρομή, ο φόβος των απαντήσεων που λαμβάνει αυξάνεται αλλά κάποτε θα βρει τον χαμένο του εαυτό, παραμένοντας κατά βάση πάντοτε το ίδιο ανθρώπινος και ευάλωτος. Ο Κέβιν Μπρουκς χειρίζεται το ζήτημα της εφηβικής ταυτότητας με τη γνωστή μαεστρία και το ιδιότυπο βρετανικό χιούμορ.

Τατιάνα Αβέρωφ

Θράσος

Εκδ. Κέδρος 2008

Ο Θράσος, η προσωποποίηση του έφηβου που ψάχνει, πάντοτε με τον πιο πρωτότυπο τρόπο, την κατάκτηση της ελευθερίας του, είναι ο ήρωας που, την εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του ίντερνετ, συνειδητοποιεί πως τα πρότυπα εξέλιπαν και είτε θα πρέπει να τα επανεφεύρουμε ή να γίνουμε εμείς οι ίδιοι πρότυπα για μας. Με τη δύναμη του λόγου, Θράσος και Αβέρωφ, αναμετριούνται με την αναζήτηση της πορείας προς την ενηλικίωση που κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται φέρει.

Βούλα Μάστορη

Ψίθυροι αγοριών

Εκδ. Πατάκη 2009

Ο υπότιτλος του μυθιστορήματος είναι «όσα λένε τ’ αγόρια μεταξύ τους». Ο αναγνώστης πρέπει να είναι έτοιμος γιατί θα έρθει αντιμέτωπος με μιαν εφηβική πραγματικότητα που σίγουρα την έχει φανταστεί ή ζήσει, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ωστόσο πιθανόν δεν είναι σε θέση να παραδεχτεί.

[Δημοσιεύτηκε στο πρώτο τεύχος του Book Press, Ιούνιος 2009]

4 thoughts on “Ντέιβιντ Μίτσελ – Νικ Χόρνμπυ

  1. Μπράβο κι όλα χρωματιστά, πάντα!
    Στις 8/9, στις 8:30 μ.μ. στην παραλία του Παλαιού Σαπωνοποιείου Ελευσίνας,στο πλαίσιο Αισχυλείων 2009, παραουσιάζουν το βιβλίο μου ‘Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μία ημέρα)’, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, οι Γιάννης Ξανθούλης, Φιλαρέτη Κομνηνού, Άγγελος Παπαδημητρίου, Τέα Βασιλειάδου, Ελένη Κεχαγιόγλου, Σοφία Λάσκου. Συντονισμός Αθηνά Ραπίτου, μουσική επιμέλεια Αννα Πασχαλίδου.
    Σας περιμένουμε!

  2. Πολλοί ενδιαφέροντες οι παραλληλισμοί, αν και θεωρώ ότι η ηλικία των 13 έχει μια ιδιαιτερότητα που την κάνει να απέχει “παρασάγγας” από τα …16.
    Θα μ’ ενδιέφερε η γνώμη σου στη δική μου οπτική στο http://anagnosi.blogspot.com/2009/09/blog-post.html

  3. Την Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου, στις 7 μ.μ., στο βιβλιοπωλείο ‘Ελευθερουδάκης’, Πανεπιστημίου 17,
    η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη θα διαβάσει αποσπάσματα από το βιβλίο ‘Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μία ημέρα)’ της Σόνιας Ζαχαράτου.
    Θα μιλήσουν η βιβλιοκριτικός Τέα Βασιλειάδου, ο ποιητής δημοσιογράφος Γιώργος Δουατζής, η δημοσιογράφος Αθηνά Ραπίτου και η υπεύθυνη λογοτεχνίας των Ελληνικών Γραμμάτων, Ελένη Κεχαγιόγλου.
    Σας περιμένουμε και πάλι!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s