Η ηλικία μου μικρότερη του αριθμού τους [Για το κείμενο των “32”]

Ανθρωπιστής είναι αυτός που αγαπάει όλους τους ανθρώπους
γιατί δεν μπορεί ν’ αγαπήσει τον καθένα ξεχωριστά.
Albert Camus

Το πιο συνηθισμένο πράγμα σε ώρες που χρειάζεται κάποιος ή κάτι στήριξη, είναι οι υπογραφές. Ένα κόμμα, η καρέτα-καρέτα, οι ομοφυλόφιλοι που πετροβολούνται στον Τρίτο Κόσμο ή οι γυναίκες που απατούν τους άντρες τους στον ίδιο κόσμο. Συνεχώς, υπογραφές, δηλώσεις, διακηρύξεις, διαγγέλματα και όλα τα συναφή. Υπογράφεις μια δήλωση ή κάτι απ’ τα παραπάνω και μπορείς, ήσυχα πια, να κοιμάσαι το βράδυ, νομίζοντας ότι έχεις επιτελέσει το καθήκον σου στο ζενίθ της κοινωνικής σου ευαισθησίας. Ειδικά οι πομπώδεις εκφράσεις, τα παχιά λόγια, ο κουλτουριάρικος λαϊκισμός, συνιστούν ένα κλισέ πλαίσιο, μέσα στο οποίο το μαξιλάρι μαλακώνει, κι ο κόσμος γύρω μοιάζει ένα άνετο στρώμα να ξαπλώσεις.

Έτσι και με τους «32». [Παρεμπιπτόντως, είμαι αναγκασμένος να τους τσουβαλιάσω, παρότι θα ήθελα πολύ να πιστέψω ότι ένας-δυο παρασύρθηκαν. Έτσι, όμως, κάνουν και οι ίδιοι, τσουβαλιάζουν. Δυστυχώς.] Υπέγραψαν ένα κείμενο που καταργεί, αφενός, οποιαδήποτε διάκριση και, αφετέρου, μες στην αφελή του γενικότητα, ανταποκρίνεται όπως-όπως στη διάχυτη, είναι αλήθεια, ανάγκη για παρέμβαση των διανοουμένων. Παρ’ όλ’ αυτά, δεν είμαι σίγουρος ότι πια έχει οποιαδήποτε σημασία, στις μέρες μας, μια τέτοια παρέμβαση, όπως, επίσης, δεν πιστεύω καθόλου ότι η διανόηση και η τέχνη είναι υποχρεωμένες να παρεμβαίνουν σώνει και καλά· έχουν κι άλλους τρόπους παρέμβασης· το έργο τους, δηλαδή.

Μέσα στην αναμπουμπούλα, αλλά δίχως να σπάσει κανένα αυγό σε κανένα καλάθι, οι «32» συνυπέγραψαν ένα κείμενο που δεν λέει ΤΙΠΟΤΑ. Απολύτως. Με αφέλεια νηπιαγωγείου, εντοπίζει μία κατάσταση, χωρίς να κατονομάζει, χωρίς να καταδεικνύει κλέφτες κι αστυνόμους, δίχως, έστω σ’ ένα σημείο, να δικαιολογεί την παρουσία τους εδώ. Πέντε-δέκα γενικολογίες, άχρηστες εν γένει. Τα ίδια, αλλά με θάρρος και συγκεκριμένες θέσεις ―πείτε με περισσότερη ή περισσή αφέλεια, αν θέλετε― έκαναν και οι «Αγανακτισμένοι» στο Σύνταγμα.

Το χειρότερο είναι ότι κάνουν αυτό για το οποίο κατηγορούν τους άλλους (δεν ξέρω ποιους· δεν λένε): ΛΑΪΚΙΖΟΥΝ. Κι αυτό είναι προσφιλής τακτική, όπως ξέρουμε, σε καιρούς που θέλεις κάτι να πεις, αλλά φοβάσαι να έρθεις σε σύγκρουση. Είναι γνωστή αυτή η ήσυχη, δήθεν ψύχραιμη και μετριοπαθής αντίδραση σε περιόδους που θέλεις, απ’ τη μια, να μην είσαι στην απέξω, αλλά, όταν επανέλθει η «ομαλότητα» να μη χάσεις, εννοείται, τον θρόνο, τον θώκο, τη καρέκλα, απ’ την άλλη. Ε, ναι.

Και ξάφνου, το άγχος για τις νέες και επερχόμενες γενιές. Εδώ, ξεκινάει το μεγάλο πανηγύρι. Πάντοτε, το μπαλάκι είναι οι νέες και οι επερχόμενες γενιές, η έγνοια για το τι «μέλλον θα παραδώσουμε στα παιδιά μας». Μαζί, ασφαλώς, με τα πυροτεχνήματα περί «εθνικής ανασυγκρότησης». Τα νέα παιδιά που χρειάζεται να ζήσουν σ’ ένα έθνος ανασυγκροτημένο, σ’ ένα έθνος που θα σέβεται τους αγώνες των περασμένων γενεών (κι άλλο καπέλωμα, φυσικά). Ρε παιδί μου, αλήθεια, ποιος μιλάει για έθνος σήμερα;

Και γιατί διάφοροι εκ των «32» τολμούν να μιλάνε, σήμερα, για τις επερχόμενες γενιές, όταν με τη δολοφονία του μικρού Αλέξη έκαναν την πάπια και περί άλλα ετύρβαζαν, με γραμμή άνωθεν; Χειρότερα: έσωθεν.

Κλέβω, εδώ, το ΥΓ του Χρήστου Αγγελάκου, από ένα κείμενό του στο Facebook: «Το κείμενο ολοκληρώνεται σε μια κορόνα για τα όνειρα των νέων και τις επερχόμενες γενιές. Φαντάζομαι πως εννοεί και τους κακομαθημένους νέους που κατακεραύνωνε ο Δοξιάδης τον Δεκέμβριο του ’08, γιατί δεν ακούσανε κανένα “μη” από τη μεταπολιτευτική γενιά των πατεράδων τους. Αλλά τώρα είπαμε: η επιτακτικότητα του αιτήματος επιτρέπει κι ένα φινάλε πολιτικού λυρισμού, κι ας τον στηλιτεύει κάθε τόσο ο Θεοδωρόπουλος από τα Νέα: μπανάλ και άξιος ειρωνείας ο πολιτκός λυρισμός, αλλά μόνο όταν έρχεται από αριστερά».

Λυπάμαι πολύ, αλλά, νά, (και) κάτι τέτοια είναι που κάνουν τον κόσμο «Αγανακτισμένο», που τον βγάζουν στο Σύνταγμα. Κάτι τέτοιες, παντελώς άσκεφτες κινήσεις είναι που συμβάλλουν στο γενικό τσουβάλιασμα. Γιατί, ρε παιδιά, μου δίνετε λόγους να ξέρω, τελικά, γιατί πηγαινοέρχομαι στο Σύνταγμα; Μήπως, τελικά, να περάσω μια βόλτα έξω απ’ την Ακαδημία; Μήπως πρέπει να μαζευτούμε και λίγοι από ’κεί έξω; Ρωτάω αυθεντικά. [Εντάξει, και λίγο ειρωνικά.]

Φοβάμαι. Έχω αρχίσει να φοβάμαι για έναν ακόμη λόγο: γιατί, ματημπαναγία, δεν θέλω τέτοιες διακηρύξεις να μιλούν για το μέλλον το δικό μας· δεν θέλω, πώς να το πω, πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, έγκριτοι κατά τ’ άλλα, λογοτέχνες και δεν-ξέρω-’γώ-ποιοι-άλλοι να μιλούν εξ ονόματος καμιάς περασμένης, παρούσας ή επερχόμενης γενιάς μ’ αυτόν τον τρόπο· με τέτοιες φοβισμένες (ο σκληροπυρηνικός μου εαυτός θα μπορούσε να πει και «φοβικές») δηλώσεις. Αυτό, όμως, είναι το ευαγγέλιο του δικού μου παπά. Έστω.

Και, τέλος, οι «συντονισμένες ενέργειες». Το γνωστό παιχνιδάκι της εθνικής ομοψυχίας, ε; Πάλι, δηλαδή, στην άκρη οι ιδεολογίες και οι αγώνες. Στο ίδιο τσουβάλι, και πάλι, όλοι οι «αγώνες» και όλες οι «θυσίες», ωραιότατα μαγειρεμένα, ένα σωστό τουρλουμπούκι. Σάμπως αυτό δεν ήθελε και ο ΓΑΠ; Αυτό δεν ζητά και ο ΣΕΒ; Κανένας όμως δεν το ζητά από τα κάτω. Οι «32» ποιον εκφράζουν, λοιπόν; Ποιον;

[Γιατί, ρε γαμώτο, μερικοί διανοούμενοι μας δημιουργούν, από καιρού εις καιρόν, τέτοια αποστροφή;]

Και για να κλείσω, δεν είναι τάξη οι διανοούμενοι ούτε καν μία ομάδα με μίνιμουμ κοινά χαρακτηριστικά. Δεν μπορώ, όμως, να ξεχάσω, με τίποτα, τον ορισμό του Γκράμσι περί οργανικών διανοουμένων, που είναι, εικάζω, σαν τα οργανικά μαρούλια στις μέρες και τις ώρες μας: φτιαγμένα για να μη χαλάσουν την υγεία του οργανισμού.

δ.α.

ΥΓ. [Και για να περάσω στα πολύ δικά μου.]
Παρακαλώ τους «32» να κάνουν έκκληση στους εκδότες (τους) καλύτερα, μπας και οι εργαζόμενοι στον χώρο του βιβλίου πάρουν τα δεδουλευμένα τους. Ευχαριστώ.

Ο Δ.Α. είναι μέλος της Κ.Ε. και της Επιτροπής Νέων της Δημοκρατικής Αριστεράς

4 thoughts on “Η ηλικία μου μικρότερη του αριθμού τους [Για το κείμενο των “32”]

  1. Παράδοξο μεν εν τοις πράγμασι, ως 32 δάσκαλοι απευθύνονται σε μαθητές, για ζητήματα πού δεν τους δίδαξαν ως όφειλαν, όπως αρμόζει μεταξύ διανοούμενων και πολιτικών. Ωστόσο δεν πρόκειται για ‘αφέλεια’ αλλά για άλλοθι.

  2. εμένα πάλι μου έδωσε την εντύπωση αυτή η δήλωση πως πίσω από γενικόλογα στηρίζει το κατεστημένο κάθε είδους.θα μου πεις και οι ίδιοι είναι μέσα σ’ αυτό ..πρέπει να του χαϊδέψουν λίγο τα αφτιά.

    και ο τίτλος “τολμήστε” τουλάχιστον ατυχής..

    αυτοί με τη δήλωσή τους , μα και με τη σιωπή τους πιο πριν κάθε άλλο παρά τόλμησαν

    θυμάμαι και το Χρήστο Χωμενίδη στην αρχή της κρίσης να γενικολογεί και να μιλάει εκ του ασφαλούς για το πόσο αυτή η κρίση είναι μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσει ο ‘Ελληνας τα πράγματα και τα λοιπά και τα λοιπά ..

    μα όταν είσαι έξω απ’ το χορό παλλά τραγούδια ξέρεις..

    ας ρωτήσουν κι εμάς που χορεύουμε ή μάλλον μας χορεύουν..

  3. Έκκληση από τους μηχανικούς της κοινής λογικής

    Εχουμε βαρεθει τις εκκλησεις διαφορων αριστεριζοντων “διανοουμενων” με η χωρις εισαγωγικα σε επιπεδο lifesyle!

    Το προβλημα ειναι οτι οι ελληνες εχουν κοντη μνημη, και ετσι οι πληρωμενοι -απο την εκαστοτε εξουσια- διανουμενοι “φτυνουν εκει που πριν εγλυφαν”

    Λυπάμαι, αλλά η συζήτηση είναι τόσο θεωρητική που θα αναγκασθώ να το αναρτήσω πάλι.

    Εξ’ άλλου, η επανάληψις είναι μητηρ πάσης μαθήσεως.

    Απαντήστε λοιπόν στις εξής αφελείς ερωτήσεις :

    α.Δεν υπάρχουν συσσωρεμένα χρήματα από απατριδες βαλκανικού τύπου Έλληνες καπιταλιστές, λαθρεμπορους, μεγαλο-μιζαδορους, όσο ψηλά κι να βρίσκονται;
    β. Τι έχει γίνει για να βρεθεί μέρος των χρημάτων αυτών, να φορολογηθεί, είτε να εισαχθεί με κάποιο φόρο νομιμοποίησης για επενδύσεις στη χώρα η αγορά ελληνικών ομολόγων;
    γ. Γιατί επί 6 + 1 έτη το ΠΔΕ είναι στάσιμο (ξεπληρώνοντας τα ολυμπιακά έργα κατά προτεραιότητα με μεγάλες μίζες) ;
    δ. Γιατί δεν δίνονται κίνητρα να φύγουν -κυρίως από την Αθήνα – σε 2 έτη 200.000 οικογένειες που κατέχουν γη -κατά προτεραιότητα- και να πάνε στα χωριά τους για αγροτικές καλλιέργειες και κτηνοτροφία;
    ε. Επί τόσα έτη με τόσους PhD-δες γιατί δεν έχουν γίνει αγγλόφωνα και γαλλόφωνα πανεπιστήμια (ως παραρτήματα των ήδη υπαρχόντων) και πολυτεχνεία, για να σπουδάσουν φοιτητές από τον αναπτυσσόμενο και όχι μόνον κόσμο ;
    στ. τι γίνεται με την φοροδιαφυγή, η οποία έκανε εύπορους το 1/3 των Ελλήνων και πτωχυνε οριστικά(;)το ελληνικό κράτος;
    ζ.τι θα γίνει με την 7-ετη εως 10-ετη περίοδο σπουδών μετά το λύκειο, του 70% των αποφοίτων του;
    η. τι θα γίνει με τους μετανάστες αδέλφια μας. Να πάμε εμείς Πακιστάν ; (Αν έχει καμιά όμορφη ξαδέλφη η μακαρίτισσα η Μπουτο δεν έχω αντίρρηση) …..
    θ….
    ι….

    Υ.Γ.
    Αλλες αποριες αφελους αριστερου πολιτη:
    1.H μεγάλη απορία μου είναι πώς δεν κατάλαβαν ότι δεν μπορεί το “μέλλον ” του ΣΥΡΙΖΑ να είναι ένα παιδί που γράφτηκε στην ΚΝΕ το 1989 (όταν κατέρρεαν τα καθεστώτα και οι πρακτικές του υπαρκτού “προντουκτιβίστικου‘’ σοσιαλισμού με αυταρχικές δομές και ολιγομελή γραφειοκρατία με βίλλες και άλλα προνόμια αντίστοιχα των διευθυντικών στελεχών υπερεθνικών καπιταλιστικών εταιρειών (τι νέος ήταν;).

    2.Μήπως τελικά ο ΣΥΝ είναι το αρνητικό είδωλο του ΚΚΕ (εφόσον η πλειοψηφία αποτελείται από ΚΚΕ-γενή “στελέχη”, απλώς διότι οι προερχόμενοι από το ΚΚΕεσ είναι -πλέον- λίγοι και δεν είναι οργανωτικά σταχανοβίτες ;

    3. Η πολιτική αισθητική του ΣΥΝ και του ΣΥΡΙΖΑ έχει αλλάξει άρδην (βρωμάει ΚΚΕ και τροσκισμό) σε σημαντικό τμήμα σκεπτόμενων πολιτών που υποστηρίζει τον ΣΥΝ (επιστημόνων, διανοουμένων, καλλιτεχνών κ.λ.π.)

    4. Και ο αριστερος νεποτισμος λ.χ. η κορη του Κουβελη θα εκλεγοταν στον Δ.Α.(Δημο Αθηναιων) αν λεγοταν Φωτοβελη;

    5. Οι αναγκαιες συνθηκες για την υλοποιηση του αιτηματος “Ένα άλλο μεσοπρόθεσμο είναι εφικτό” μπορει να ειναι, για παραδειγμα :
    α.να παραιτηθουν απαντα τα “στελεχη” του ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ και να εκλεγει νεα συλλογικη ηγεσια.
    β.να εγγραφουν 100.000 νεα “αριστερα” μελη στην ΔΗΜΑΡ απο το ΠΑΣΟΚ και να εκλεγει νεα ηγεσια.
    γ. να παραιτηθει η Κ.Ε. του Κ.Κ.Ε. και να εκλεχθει Γ.Γ. η Λιανα Κανελλη.

    Αλλα ολα αυτα ειναι στην σφαιρα της φαντασιας, οποτε,…..

    Αριστερος Αφωτιστος Φιλλελην

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s